هر روز یک داستان کوتاه
flower

توصیف در داستان ، مونیکا وود

کانال تلگرام
تلگرام

فصل سوم: توصیف و حرکت به جلو
بخش دوم:

یکی از روش های توصیف ، بازگشت به گذشته ست مثلن برای درک خواننده از چرایی عبوس بودن یک شخص ، بازگشت به گذشته ی او باعث پیدا شدن علت حالت فعلی اوست.
بازگشت به گذشته اما اکثرا” خطرناک است چون یا ممکن است خواننده در همان خط سیر زمانی باقی بماند و یا بی تابانه منتظر برگشت به کنش فعلی داستان باشد. پس بهتر است تا وقتی انتخاب توصیفی بهتری ندارید از آن استفاده نکنید.
متداول ترین مشکل در زمینه ی بازگشت به گذشته ها، ورود و خروج است.
هرچه انتقال موقع ورود و خروج از بازگشت به گذشته بی تکلف تر باشد. داستان کمتر سر هم بندی شده به نظر میرسد.
برای حفظ حرکت به جلو و انسجام توصیفی انتقال هایتان، موقع خروج و ورود به گذشته ها را در صورت امکان نامرئی سازید. شما می خواهید داستان تان یک کل منسجم حس شود نه مانند مطالب گرد آوری شده.
نویسندگان بی تجربه به سراغ داستان های چارچوب دار میروند. این ساختار حرکت ها را متوقف میکند و در صورتی که بازگشت به گذشته طولانی باشد در آن قرار میگیرد. که طولانی بودن گذشته خود مشکلاتی را به همراه دارد.
داستان های چارچوب دار همیشه مشکل انتقال دارند. انتقال تا زمانیکه کم محسوس است زیبا و ماهرانه ست.
برای بازگشت به گذشته های شرحی که جزئیات زیادی را مطرح میکنند باید مواظب بود که یکباره مطرح نگردد بلکه در حرکت داستان و در جائیکه خواننده علاقمند به دانستن اطلاعات گذشته ی شخصیت هاست بیان شود.
حرکت به جلو در مقابل حرکت به گذشته وجود دارد و نگاه اجمالی از آینده را به ما می دهد. اما تا دلیل قانع کننده یی برای بکار بردنش ندارید استفاده نکنید.
شما در حال نوشتن داستان شخصیتی هستید که در بحران عاطفی وحشتناکی به سر میبرد، ناگهان سیرک به شهر می آید .
سیرک در اینجا نقش قطعه ی جذابی را بازی میکند که مسیری انحرافی در خط سیر داستان شماست. استفاده از قطعه ی جذاب بسیار سرگرم کننده ست اما گاها” بی ربط بودنش با داستان ممکن است زیانبار باشد.
و در پایان این فصل باید گفت که:
رمان، وسیع ترین مکان برای هم ردیف کردن راه های نرفته ست.

نظر دهید

دسته‌ها

داستان های با قلم خودتان را برای ما ارسال کنید تا علاوه بر دریافت نقد، داستانتان را هم در سایت منتشر کنیم.

نوشته ها